فیلتر ممنوع!

اعطای تابعیت ایرانی به “رزمندگان خارجی” منتفی شد

حجت الاسلام محمدعلی شهیدی، رییس بنیاد شهید، گفته است که اعطای “تابعیت ایرانی به “رزمندگان خارجی” منتفی شده و دیگر مطرح نیست. او گفته است که برای بررسی طرح مجلس شورای اسلامی مبنی بر اعطای تابعیت ایرانی به کسانی که دولت ایران “رزمندگان خارجی” می نامد نشستی در کمیسیون امنیت ملی مجلس با حضور نمایندگان وزارت کشور، وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات برگزار و در آن تصمیم گرفته شد که این موضوع در حال حاضر منتفی و از دستور کار خارج شود.

امیرشکیب - امیر شکیب - Amir Shakib

رییس بنیاد شهید در عین حال تصریح کرده است که در عوض به این دسته افراد اجازۀ اقامت در ایران داده خواهد شد. در روزهای گذشته مرکز پژوهش ها و کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران از طرحی خبر دادند که اعطای ملیت ایرانی را به “رزمندگان خارجی” که “در نبرد حق علیه باطل” شرکت جسته اند و همچنین به “نخبگان بیگانه که در صدد خدمت رسانی به جمهوری اسلامی ایران هستند”، تسهیل می سازد.
حجت الاسلام محمدعلی شهیدی در سخنان امروزش در گفتگو با خبرگزاری ایلنا اضافه کرده است که اساساً دادن تابعیت به افراد غیرایرانی کار بسیار مشکلی است و به همین دلیل از دستور کار خارج شده است. در صورتی که طرح مجلس در خصوص اعطای تابعیت به (رزمندگان) بیگانه به تصویب می رسید، شرط کسب ملیت در ایران که بر پایه پیوندهای خونی است تغییر اساسی می یافت و قانون تابعیت کشور دستخوش دگرگونی های اساسی می شد.

در این حال، آنچه مقامات ایران “رزمندگان خارجی” می نامند به افراد و گروه های شیعه مسلک از جمله پناهجویان شیعه افغان اطلاق می شود که در ازای دریافت چند صد دلار دستمزد ماهانه و برخی تسهیلات جهت نبرد با مخالفان بشار اسد به سوریه اعزام می شوند. پدیدۀ “رزمندگان” یا “جنگجویان” خارجی در دورۀ معاصر همزاد صعود اسلام گرایی سیاسی است که با انقلاب اسلامی ایران آغاز می شود. این پدیده دربرگیرندۀ گروه های قدیمی نظیر حزب الله لبنان و در حال حاضر شیعیان یمن و عراق است و تا اسلام گرایی سنی نظیر القاعده و “داعش” نیز ادامه می یابد به طوری که در آنها پدیدۀ “رزمندگان خارجی” حضور و نقشی بسیار پررنگ تر می یابند.

منبع

0 thoughts on “اعطای تابعیت ایرانی به “رزمندگان خارجی” منتفی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *