فیلتر ممنوع!

نسرین ستوده برای پیگیری چهار خواسته در مقابل کانون وکلا تحصن خواهد کرد

نسرین ستوده، وکیل دادگستری به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که در اعتراض به حکم محرومیت سه ساله اش از وکالت و وضعیت روند وکالت در ایران از  روز سه شنبه ۲۹ مهرماه در مقابل کانون وکلای دادگستری تهران دست به تحصن خواهد زد. این وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر با تاکید بر اینکه این تحصن نامحدود خواهد بود، گفت او چهار خواسته از کانون وکلا دارد که تا زمان رسیدگی به آنها تحصنش ادامه خواهد داشت.

017098930_303001

نسرین ستوده روز شنبه ۲۶ مهرماه از سوی شعبه دوم دادگاه انتظامی کانون وکلا به ریاست ماجد وثوقی (وکیل پایه یک دادگستری) به سه سال محرومیت از وکالت محکوم شد. خانم ستوده در مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا با تایید محرومیتش گفته بود: «بارها رییس و نایب‌رییس کانون اظهار کردند که بابت لغو پروانه وکالت من تحت فشار هستند و کار تا جایی پیش گرفت که حتی به من پیشنهاد شد پروانه خود را داوطلبانه تودیع کنم که من از انجام این کار خودداری کردم.»

نسرین ستوده با اظهار اینکه در بیانیه ای که به زودی منتشر می شود، خواستار رسیدگی به چهار خواسته از سوی کانون وکلای دادگستری تهران شده است به کمپین گفت: «اولین خواسته ام این است که “لایحه جامع وکالت” از دستور کار مجلس خارج شود. دومین درخواستم رسیدگی به “بیکاری اجباری دگر اندیشان” است. سومین درخواستم رسیدگی فوری به “روند وکالت در ایران” است و چهارمین درخواستم رفع حکم محرومیت از وکالتم است.»

این وکیل و فعال حقوق بشر با اظهار اینکه صدورحکم محرومیت او از وکالت روند قانونی نداشته است، گفت: «کانون وکلا حتی به دفاعیات من و وکلایم گوش نکرد و حکمش را صادر کرد. این یک روند کاملا غیر قانونی است.»

خانم ستوده در توضیح سومین خواسته اش که مربوط به بهبود روند وکالت در ایران است به کمپین گفت: «پیش از این به خانواده های متهمان می گفتند مثلا فلان وکیل حقوق بشری را نگیرید چون ما به او حساسیم. خیلی از وکلای حقوق بشری هم به دلیل همین محدودیت ها یا از ایران رفتند و یا به زندان افتادند. اما الان دیگر کار به جایی رسیده که خودشان بدون اطلاع متهم برایش وکیل انتخاب می کنند. مواردی بوده که متهم را از زندان برای شرکت در دادگاهش برده اند و در آنجا کسی را به عنوان وکیلش معرفی کرده اند بدون اینکه حتی خود متهم یا خانواده اش مطلع باشند و یا حتی مشخص باشد که این اشخاصی که به عنوان وکیل معرفی می شوند واقعا پرونده وکالت دارند.»

نسرین ستوده به کمپین گفت: «من خواسته‌ها و اعتراضاتم را از خانه خودم یعنی کانون وکلا شروع می کنم. کانون باید پاسخگو حکم محرومیت سه ساله من از وکالت و بقیه موارد باشد. اینهمه وکلا به زندان رفتند یا تحت تعقیب قرار گرفتند مگر کانون چه دفاعی از آنها کرد. من از خانه خودم شروع می کنم.»

پیش تر دادگاه انتظامی وکلا درخواست دادستانی تهران برای تعلیق پرونده وکالت خانم ستوده را رد کرده بود. در زمستان سال ۱۳۹۲ معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای اوین به عنوان شاکی خواستار ابطال پروانۀ وکالت خانم ستوده از سوی دادگاه انتظامی وکلا شدند. اولین جلسه این دادگاه در تاریخ ۴ اسفند ماه سال ۱۳۹۲ در شعبه اول دادگاه انتظامی وکلا برگزار شد. جلسه بعدی در تاریخ دوم شهریور ماه امسال برگزار شد و روز هشتم شهریور ماه کانون وکلا اعلام کرد که تعلیق موقت خانم نسرین ستوده نبه نظر دادگاه انتظامی کانون وکلا موضوعیت نداشته و رد شده است. با این حال مجددا درخواست رسیدگی به این پرونده از سوی شاکیان ارائه شد و در نهایت خانم ستوده به سه سال محرومیت از وکالت محروم شد.

منبع

0 thoughts on “نسرین ستوده برای پیگیری چهار خواسته در مقابل کانون وکلا تحصن خواهد کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *