فیلتر ممنوع!

لو رفتن مکان جاسوسان بریتانیایی در پی افشای اسناد اسنودن

روزنامه بریتانیایی “ساندی تایمز” گزارش داد که دولت بریتانیا پس از دست‌یابی روسیه و چین به اسناد ادوارد اسنودن، همکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا، بسیاری از جاسوسان خود را از بعضی کشورهای “متخاصم” فراخوانده است.

امیر شکیب - Amir Shakib

روزنامه بریتانیایی “ساندی تایمز” گزارش داد که روسیه و چین موفق به شکستن رمزهای اسناد منتشر شده توسط ادوارد اسنودن، همکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) و پیمانکار سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) شده‌اند.

“ساندی تایمز” روز یکشنبه (۲۴ خرداد / ۱۴ ژوئن) به نقل از یک مقام وزارت کشور بریتانیا نوشت که رمزهای پیش‌بینی شده برای حفظ امنیت فایل‌های کامپیوتری، فاش شده و دو کشور روسیه و چین اکنون این امکان را دارند که به اطلاعات منتشر شده از طرف اسنودن دسترسی پیدا کنند.

فراخواندن جاسوسان بریتانیایی

یک مقام دولتی بریتانیا نیز به شبکه جهانی “بی‌بی‌سی” گفته است فایل‌های کامپیوتری فاش شده سبب شده‌اند سازمان ‌امنیت خارجی بریتانیا مجبور شود بسیاری از جاسوسان خود را از “کشورهای متخاصم” فرا بخواند، زیرا روسیه و چین به “اطلاعاتی” دست یافته‌اند که سبب لو رفتن مکان ماموران اطلاعاتی بریتانیا شده است.

این مقام دولتی بریتانیا در ادامه گفته است که هنوز “هیچ شواهدی وجود ندارد” که نشان‌ دهد ماموران اطلاعاتی بریتانیا پس از فاش شدن رمزهای امنیتی اسناد منتشر شده توسط ادوارد اسنودن با مشکلی روبرو شده باشند.

در گزارش روزنامه بریتانیایی “ساندی تایمز” همچنین آمده است که روسیه تاکنون موفق شده رمزهای امنیتی بیش از یک میلیون فایل کامپیوتری ادوارد اسنودن را باز کرده و به اطلاعات فایل‌ها دسترسی پیدا کند.

ادوارد اسنودن

گفته می‌شود که ادوارد اسنودن در مجموع به بیش از یک‌ میلیون ‌و‌ هفتصد هزار پرونده دسترسی داشته و بخشی از اطلاعات خود را دو سال پیش در شماری از مهم‌ترین رسانه‌های دنیای غرب منتشر کرده است.

پناهنده در روسیه

طی دوسال اخیر افشاگری‌های اسنودن درباره شنود گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) و همکاری آن با سازمان جاسوسی بریتانیایی (GCHQ) افکار عمومی دنیا را متوجه خود کرده است.

از ورود ادوارد اسنودن به روسیه دو سال سپری شده است. او در این کشور به عنوان پناهندهزندگی می‌کند و مدت پناهندگی‌اش پس از سه سال به پایان می‌رسد. روسیه تاکنون چندین بار با تقاضای استرداد اسنودن از طرف دولت آمریکا مخالفت کرده است.

اسنودن ۳۱ ساله تا کنون بارها اعلام کرده در صورت اجرای دادگاهی عادلانه در کشورش حاضر است به آمریکا بازگردد. در آمریکا دیدگاه‌ها درباره افشاگری اسنودن دوگانه هستند. برخی او را قهرمان و مدافع حقوق شهروندی می‌دانند و برخی دیگر به او اتهام خیانت به میهن را می‌زنند و می‌خواهند او به همین دلیل محاکمه و مجازات شود.

مرکز سازمان‌ امنیت خارجی بریتانیا در لندن

اسنودن در اکتبر سال ۲۰۱۳ به خبرنگار روزنامه آمریکایی “نیویورک تایمز” گفته بود او هیچ سند مخفیانه‌ای را با خود به روسیه نبرده است. او در این مصاحبه گفته بود که او همه اسناد خود را در ماه ژوئن قبل از سفر به روسیه در هنگ‌کنگ به خبرنگاران داده و هیچ‌گونه کپی از این مدارک در دست نداشته است. او تاکید کرده بود: «احتمال دسترسی روسیه و چین به این اسناد صفر است.»

یک فیلم مستند از زندگی و افشاگری‌های ادوارد اسنودن به نام “شهروند شماره چهار” جایزه اسکار بهترین مستند بلند سال ۲۰۱۵ را به خود اختصاص داده است.

منبع

0 thoughts on “لو رفتن مکان جاسوسان بریتانیایی در پی افشای اسناد اسنودن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *