فیلتر ممنوع!

ایران دست‌‌کم از شش سال پیش به حوثی‌ها اسلحه می‌دهد

بر اساس گزارش محرمانه کارشناسان سازمان ملل متحد که به شورای امنیت این سازمان فرستاده شده، ایران دست‌کم از سال ۲۰۰۹ مشغول مسلح کردن شورشیان حوثی شیعه‌مذهب یمن است. در حالی که سازمان ملل متحد در تلاش برای فعالیت دوباره خود به عنوان میانجی در بحران یمن است، این گزارش هفته گذشته به کمیته تحریم‌های مربوط به ایران در این سازمان ارجاع شده است.

امیر شکیب - Amir Shakib

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مقر سازمان ملل متحد، این گزارش به دنبال تحقیق کارشناسان سازمان ملل درباره شناسایی یک کشتی ایرانی به نام “جهان” در سال ۲۰۱۳ از سوی دولت یمن است که برای شورشیان این کشور اسلحه می‌برد.

اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که کشتی “جهان” در ادامه دیگر کشتی‌هایی بوده که دست‌کم از سال شش سال پیش از طریق دریای یمن برای شورشیان یمن اسلحه می‌آورده است. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که مبدأ این کشتی‌ها ایران بوده و این کشتی‌ها علاوه بر حوثی‌ها در یمن، مقصدهایی نیز در کشورهای همسایه داشته‌اند.

گزارش کارشناسان سازمان ملل متحد اضافه می‌کند که حمایت نظامی کنونی ایران از شورشیان یمن که با انتقال اسلحه به آنان صورت می‌گیرد، دست‌کم شش سال سابقه دارد.

به غیر از کشتی “جهان”، کارشناسان سازمان ملل متحد ۵ کشتی دیگر ایرانی را شناسایی کرده‌اند که که برای حوثی‌ها اسلحه آورده‌اند.

بر اساس این گزارش، در ماه آوریل ۲۰۰۹ خدمه‌های یک کشتی ایرانی بدون نشان، در آب‌های بین‌المللی جعبه‌های اسلحه را به قایق‌های یمنی منتقل می‌کردند، سپس این جعبه‌ها به یک مزرعه در یمن منتقل شده و از سوی حوثی‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

همچنین این گزارش افشا کرده که در فوریه سال ۲۰۰۱ یک کشتی ماهیگری ایرانی، از سوی نیروهای دولت یمن توقیف شد که در آن ۹۰۰ راکت ضدتانک ساخت ایران وجود داشت و قرار بود به دست حوثی‌ها برسد.

یک تحریم سازمان ملل متحد که در سال ۲۰۰۷ به تصویب رسیده، ایران را از فروش اسلحه، و همه کشورها را نیز از هرگونه انتقال اسلحه ایرانی منع می‌کند.

به دنبال تصویب این قطعنامه، یک کمیته تحریم، شامل کارشناسان، مأموریت نظارت بر اجرای دقیق این قطعنامه را برعهده دارد.

ایران همواره حمایت نظامی از شورشیان یمن را تکذیب کرده است.

منبع

0 thoughts on “ایران دست‌‌کم از شش سال پیش به حوثی‌ها اسلحه می‌دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *