فیلتر ممنوع!

اميدوارم توافقی با ایران صورت نگیرد

جان بينر، ریيس مجلس نمايندگان آمريکا روز جمعه ۲۸ فروردين گفت که نسبت به دستيابی به توافق بر سر برنامه هسته‌ای ايران خوشبين نبوده است و ابراز اميدواری کرد که چنين توافقی حاصل نشود.

Amir Shakib - امیر شکیب

آقای بينر در گفت‌وگو با شبکه تلويزيونی «فاکس نيوز»، در پاسخ به اين پرسش که آيا اميدواريد مذاکرات کنونی به توافق با ايران منجر شود، اظهار داشت: «اميدوارم چنين (توافقی) حاصل نشود. فکر نکنم ما بتوانيم با کسانی که قصد ندارند به توافق پايبند باشند، به تفاهم برسيم».

رييس مجلس نمايندگان آمريکا تصريح کرده است: «من هرگز به دستيابی به يک توافق واقعی با ايران برای توقف تهديد هسته‌ای اين کشور خوشبين نبوده‌ام، و معتقدم ايرانی‌ها به هيچ‌وجه قصد ندارند بلندپروازی‌های خود را برای دستيابی به سلاح هسته‌ای کنار بگذارند».

ايران و کشورهای ۱+۵ در ۱۳ فروردين امسال در لوزان سوييس درباره چارچوب توافق هسته‌ای به تفاهم رسیدند. اکنون قرار است مذاکرات برای دستيابی به توافق جامع و نهايی آغاز شود. مهلت برای دستيابی به چنين توافقی ۳۰ ژوئن است.

اين در حالی است که روز سه شنبه ۲۵ فروردين کميته روابط خارجی سنا به اتفاق آراء به طرحی رای داد که در صورت تصويب نهايی در کنگره و امضای رييس جمهوری آمريکا، به کنگره اين اختيار را می‌دهد تا درباره توافق نهايی با ايران اعمال نظر کند.

به رغم اختلاف نظرات پيشين کاخ سفيد و سناتورهای آمريکايی بر سر اين طرح، کاخ سفيد اعلام کرده که باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، با توجه به تغييرات اعمال شده در اين طرح از آن استقبال می‌کند.

با اين حال، جان بينر روز جمعه از حمايت باراک اوباما از اين طرح ابراز تعجب کرد.

رييس مجلس نمايندگان آمريکا گفت: «به هرحال در صورت ادامه مذاکرات (هسته‌ای با ايران) قطعا کنگره در اين مورد نقش خواهد داشت».

بر اساس طرح تصويب شده در کميته روابط خارجی سنای آمريکا، در صورت دستيابی به توافق بر سر برنامه هسته‌ای ايران کنگره ۳۰ روز فرصت دارد تا توافق احتمالی با ايران را مورد بررسی قرار دهد.

طبق اين طرح، رييس جمهوری آمريکا نيز ۱۰ روز فرصت دارد در خصوص نظر کنگره تصميم بگيرد.

در صورت وتوی نظر کنگره توسط باراک اوباما، کنگره ۱۰ روز فرصت دارد تا در اين خصوص رای دهد. سنای آمريکا با ۶۷ رای مثبت از ۱۰۰ رای می‌تواند وتوی رييس جمهوری را «بی‌اثر» کند.

منبع

0 thoughts on “اميدوارم توافقی با ایران صورت نگیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *