فیلتر ممنوع!

رئیس فیفا و ممنوعیت حضور زنان در استادیوم‌: از روحانی خواستم به این وضعیت «غیرقابل تحمل» رسیدگی کند

سپ بلاتر، رییس فدارسیون بین المللی فوتبال (فیفا) روز ۱۵ اسفند ماه و در آستانه روز جهانی زن در یادداشتی که در هفته نامه فیفا منتشر شده، نوشته است ایران باید به ممنوعیت حضور زنان برای تماشای فوتبال در استادیوم ها پایان دهد.

امیر شکیب-Amir Shakib

بلاتر با «غیرقابل تحمل خواندن» ممنوعیت حضور زنان در استادیوم های ایران در یادداشتش نوشته است او در دیداری که با حسن روحانی، رییس جمهور ایران در سال ۲۰۱۳ داشته، از او خواسته تا به این «وضعیت غیرقابل تحمل» رسیدگی کند و درک او در پایان این جلسه این بوده که این وضعیت در «میان مدت» تغییر خواهد کرد. آقای بلاتر در یادداشت خود نوشته که با این حال از آن زمان تا کنون «هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.»

رییس فیفا با اشاره به سفر خود در سال ۲۰۱۳ به ایران نوشته است در این سفر نه تنها علاقه شدید مردم ایران به فوتبال را دیده است بلکه متوجه قوانینی شده که حضور زنان در ورزشگاه ها را ممنوع می کند.

سپ بلاتر همچنین نوشته است: «این وضعیت نمی تواند ادامه پیدا کند. من از مقام های ایران می خواهم که درهای استادیوم های کشور را بر روی زنان باز کند.»

مدتی پیش ۱۹۰ کنشگر مدنی و سیاسی ایرانی طی نامه ای به سپ بلاتر خواسته بودند تا برای رفع ممنوعیت از حضور زنان ایرانی در ورزشگاه های فوتبال تلاش و از آن حمایت کند.

افرادی مانند نسرین ستوده و شیرین عبادی در این نامه خطاب به آقای بلاتر نوشته بودند: ««ما از فیفا میخواهیم که بر اساس ماده ٣ اساسنامه خود، عضویت فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی را به حالت تعلیق درآورد یا حداقل، همانند اقدام شایسته فدراسیون جهانی والیبال در سال ٢٠١۴، ایران را از میزبانی مسابقات بین المللی، که زیر نظر فیفا است، محروم کند و مانع از برگزاری هر گونه برنامه ورزشی سازمانیافته از طریق فیفا در ایران شود تا حکومت ایران به این تبعیض جنسیتی بر ضد زنان خاتمه دهد.»

آنها همچنین در این نامه نوشته بودند: «خط مشی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر محرومیت زنان از حضور در مسابقات فوتبال بر همه جهانیان آشکار شده است. هیچکس نباید به صرف جنسیتش از حضور در مسابقات فوتبال یا والیبال در ورزشگاه ها محروم شود. هیچکس نباید به جرم درخواست دیدن فوتبال یا والیبال در ورزشگاه ها بازداشت شود یا مورد ضرب و شتم قرار گیرد.»

طی سال های گذشته بارها زنان در روز بازی های فوتبال در وروردی استادیوم آزادی تجمع کرده و خواستار ورود به استادیوم و دیدن بازی ها شده‌اند که با تهدید ماموران برای دور شدن از محوطه و حتی بازداشت مواجه شده‌اند. ظرف دو سال گذشته، مقامات همچنین از ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی برای دیدن مسابقات والیبال مردان نیز جلوگیری کرده‌اند و زنانی را که تلاش داشتند به استادیوم وارد شوند دستگیر کرده‌اند.غنچه قوامی، دختر ۲۵ ساله ایرانی- انگلیسی که یکی از زنانی بود که خواستار تماشای مسابقه والیبال بودند، روز ۹ تیرماه بازداشت شد و پس از ۵ ماه حبس در تاریخ ۲ آذر ماه با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. بازداشت خانم قوامی باعث واکنش شدید کنفدراسیون جهانی والیبال و سازمانهای حقوق بشری شد.

منبع

0 thoughts on “رئیس فیفا و ممنوعیت حضور زنان در استادیوم‌: از روحانی خواستم به این وضعیت «غیرقابل تحمل» رسیدگی کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *