فیلتر ممنوع!

پشتیبانی قاطع اعضای فدراسیون جهانی والیبال از درخواست رییس این فدراسیون برای آزادی غنچه قوامی

«اری گراسا»، رییس برزیلی فدراسیون جهانی والیبال، روز شنبه (۱ نوامبر-۱۰ آبان)، در سی‌وچهارمین کنگره جهانی والیبال در ساردینای کالیاری درکشورایتالیا، درسخنرانی خود ازحکومت ایران خواست تا غنچه قوامی، شهروند ایرانی- بریتانیایی را که در ۱۸ هفته‌ی گذشته‌، در زندان اوین، در بازداشت موقت به سر برده آزاد کند.

FIVB - 34 World Congress - Sardinia 2014

به نقل ازتقاطع، اری گراسا خطاب به حاضران درکنگره گفت: «هم‌کاران گرامی، همان‌طور که می‌دانید زنی در ایران به اسم غنچه قوامی به خاطر شرکت در محل استادیوم والیبال در روز بازی ایران و ایتالیا درتهران، ۱۲۶ روزاست که دربازداشت به سر می‌برد. ما درحالت عادی، هرگز درقوانین کشورها دخالت نمی‌کنیم. اما مطابق با منشورالمپیک، فدراسیون جهانی والیبال، متعهد به فراگیر بودن و حق زنان برای شرکت در ورزش براساس برابری است.»

وی ادامه داد: «همان‌طور که می‌دانید من نامه‌ای به حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران نوشتم و از او خواستم تا دراین موضوع خیلی حساس، دخالت کند وآزادی غنچه قوامی را تضمین نماید. فدراسیون والیبال ایران نیز درحال تلاش مداوم برای آزادی این زن جوان است اما او هم‌چنان در بازداشت به سر می‌برد. من مطمئنم که شما امروز دربیان خواست آزادی فوری غنچه قوامی به من خواهید پیوست. و هم‌چنین این موضوع که زنان در سراسرجهان می‌بایست اجازه‌ی تماشا و شرکت مسابقات والیبال را براساس برابری داشته باشند.»

بعدازاین سخنان، تمامی ۲۱۰ نماینده‌ی فدراسیون‌های کشورهای عضو دراین کنگره، ازجا برخاستند و به مدت دو دقیقه به حالت ایستاده آقای گراسا را تشویق کردند تا بدین ترتیب، حمایت قاطع خود را از درخواست رییس فدراسیون جهانی والیبال اعلام کرده باشند.

غنچه قوامی نخستین بار، روز ۳۰ خرداد در جریان حضور در مقابل استادیوم والیبال با هدف تماشای دیدار تیم ایران در جریان لیگ جهانی این رشته، به همراه شماری دیگر از زنان بازداشت و بعد از چند ساعت آزاد گردید. او سپس ده روز بعد، وقتی برای پیگیری اموال توقیف‌شده‌اش به کلانتری مراجعه کرده بود، توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد و از آن زمان در بند دو-الف زندان اوین که تحت نظر این نهاد امنیتی است، نگهداری می‌شود.

روز شنبه (۱ آبان) و هم‌زمان با سخنان رییس فدراسیون جهانی والیبال درباره‌ی غنچه قوامی، محمود علی‌زاده طباطبایی، وکیل او، به خبرگزاری ایلنا گفت که موکلش از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب اسلامی تهران، به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است. با این وجود او یک روز بعدتر به “ایسنا” گفت که هرچند حکم این پرونده به رویت او رسیده بود، اما قاضی دادگاه، آن را بار دیگر به دادستانی فرستاده تا تکمیل شود.

گفتنی است غنچه قوامی، اسفندماه سال گذشته پس از پایان تحصیلش درانگلستان در رشته‌ی حقوق به ایران بازگشت. او در انتخابات سال گذشته‌ی ریاست جمهوری اسلامی در ایران، از حامیان حسن روحانی بود و در لندن به وی رای داده بود و از سوی دادگاه، در ارتباط با فعالیت‌های اجتماعی‌اش دراعتراض به«حجاب اجباری زنان»و«ممنوعیت ورود خانم‌ها به استادیوم‌های ورزشی» با اتهام«تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» روبه‌رو شد.

حسن روحانی درجریان سفر ماه سپتامبرش به نیویورک، در جلسه‌ی پرسش و پاسخ در«بنیاد آمریکای نوین»، به سوال یکی از ایرانیان حاضر در جلسه در خصوص بازداشت غنچه قوامی، به بهانه‌ی اتمام وقت پاسخ نداد و از سوال‌کننده دعوت کرد که «به مهمانی شام» جمهوری اسلامی برای ایرانیان مقیم امریکا برود.

وی در مصاحبه‌ با کریستین امان‌پور نیز در پاسخ به سوالی درباره‌ی بازداشت غنچه قوامی و دیگر شهروندان با تابعیت دوگانه در ایران با تاکید بر این‌که این نوع تابعیت در قوانین جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته نمی‌شود مدعی شد که افراد بازداشت‌شده از دادرسی عادلانه برخوردار می‌شوند.

گفتنی ست براساس آخرین اخبار، غنچه قوامی در اعتراض به بلاتکلیفی خود در زندان اوین دست به غذای نامحدود زده است.

0 thoughts on “پشتیبانی قاطع اعضای فدراسیون جهانی والیبال از درخواست رییس این فدراسیون برای آزادی غنچه قوامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *