فیلتر ممنوع!

اظهارات خلاف واقع جواد لاریجانی در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران در گفت وگو با شبکه «سی.ان.ان»

محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران که برای شرکت در “اجلاس بررسی ادواری حقوق بشر” به ژنو سفر کرده است روز هشتم آبان ماه در گفتگوی زنده با شبکه خبری سی ان ان از اعدام ریحانه جباری، بازداشت جیسون رضاییان و اعدام های صورت گرفته در ایران دفاع کرد و گزارش های احمد شهید را غیرمنصفانه دانست.

141030113801_larijani_640x360_non_nocredit

محمد جواد لاریجانی در پاسخ به سوال مایکل هولمز، مجری سی ان ان در مورد اتهام و علت بازداشت جیسون رضاییان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست گفت: «ما واقعا متاسفیم که کسانی به نام روزنامه نگار به ایران می آیند اما درگیر فعالیت های دیگری می شوند که به گفته ماموران اطلاعاتی ما فعالیت های آنها ورای روزنامه نگاری است.»

او پس از تکرار سوال مجری سی ان ان مبنی بر اینکه چرا بیش از ۹۰ روز  بدون اتهام مشخصی این روزنامه نگار در بازداشت باقی مانده است، گفت: «به او تفهیم اتهام شده و در دادگاه به اتهامش رسیدگی می شود.» این درحالی است که مقامات قوه قضاییه نه به این روزنامه اجازه گرفتن وکیل داده اند و نه تا کنون اتهامات او توسط مقامات اعلام شده است.

جواد لاریجانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار سی ان ان در مورد علت اعدام ریحانه جباری گفت: «کمپین رسانه ای و سیاسی غرب» عامل اصلی اعدام ریحانه جباری بوده اند و باعث ناکام ماندن تلاش ها برای رضایت گرفتن از خانواده قربانی شده اند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که ریحانه جباری برای دفاع از خودش در مقابل تعرض جنسی مرتکب قتل شده، گفت: بررسی این پرونده هفت سال کشید و تمام قضات پرونده تایید کردند که ادعای او مبنی بر دفاع از خود کذب محض است و او مرتکب قتل عمد با قصد قبلی شده است.

جواد لاریجانی همچنین گفت: «حتی یک کشور در جهان نیست که بتواند بگوید ما کجا بر اساس سیستم قضایی مان اشتباه عمل کردیم.»

در بخش دیگری از این مصاحبه، جواد لاریجانی در پاسخ به این سوال که چرا از بین ماه ژولای سال ۲۰۱۳ تا ژوئن ۲۰۱۴ بیش از ۲۰۰ مورد اعدام در ایران صورت گرفته است، در ابتدا گفت این آمار نه موثق است و نه منطقی. لاریجانی در ادامه گفت: «بیش از ۹۰ درصد این اعدام ها مربوط به جرایم مواد مخدر است.»

او با اظهار اینکه همه دنیا از این اعدام های صورت گرفته نفع می برند و باید از ایران «تشکر کنند»، گفت: «همه دنیا حتی ایالات متحده و جوامع غربی از این مبارزه ایران با مواد مخدر منتفع شده اند و حتی این کشورها باید از ایران به خاطر این مبارزه بی وقفه و یک جانبه با جرایم مرتبط با مواد مخدر تشکر کنند.»

جواد لاریجانی همچنین در پاسخ به مجری سی ان ان که  گفت بر اساس گزارش ها برخی از این اعدام ها برای زنا و خوردن مشروبات الکلی بوده است، گفت: «لطفا یک اعدام برای الکل یا زنا در سال های اخیر بگوید که در ایران اتفاق افتاده است. حتی یک نمونه اعدام برای زنا نبوده است. ۹۰درصد اعدام ها مربوط به مواد مخدر بوده است.»

محمد جواد لاریجانی در پاسخ به این سوال که چرا ایران گزارشگر ویژه را برای بازدید از سال ۲۰۰۵نمی پذیرد و چرا مرتب از احمد شهید انتقاد می کند، گفت: «ما خیلی در مقابل گزارشگری استقبال می کنیم. جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی با گزارشگری ندارد و از قضا با عمده آنها در تعامل است. بعد از انقلاب شش، هفت گزارشگر ویژه نیز به ایران آمدند هر چند که برخی از آنها دعوت نشده بودند اما مورد استقبال قرار گرفتند اما بعدتر پروسه ورود گزارشگر متوقف شد. دلیلش هم ساده است. ما گزارشگری را نمی پذیریم که فقط در مورد ایران بد بگوید.»

لاریجانی در ادامه دوباره احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل را دروغ خواند و گفت او بی طرف گزارشگری نمی کند و زمانیکه این شغل را گرفته از این تلویزیون به آن تلویزیون می رود و اتهام های علیه ایران مطرح می کند.»

منبع

0 thoughts on “اظهارات خلاف واقع جواد لاریجانی در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران در گفت وگو با شبکه «سی.ان.ان»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *