فیلتر ممنوع!

نسرین ستوده: اتفاق‌های ناگواراصفهان زنگ خطر است؛ طرح آمران معروف و ناهیان منکر متوقف شود

نسرین ستوده، وکیل دادگستری با اشاره به ارتباط طرح آمران به معروف و ناهیان از منکر و اسید پاشی ها به زنان در اصفهان  به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «این طرح هنوز در مجلس تصویب نشده که ما شاهد این چنین تبعاتی هستیم. گسیل کردن افراد فاقد هویت و فاقد آموزش لازم برای امر به معروف کردن شهروندن کاملا خلاف قانون، خلاف قواعد حقوقی و منطق حقوقی است و مخل امنیت شهروندان است وباید از همین جا جلویش گرفته شود.»

02c3690c1c0f065ff00387ae9425f29c_XL

نسرین ستوده ادامه داد: «من امیدوارم که این اتفاق های ناگوار در اصفهان زنگ خطری برای مسولان باشد و این طرح از دستور کار مجلس خارج شود. اصلا خود مسولان فکر کنند دختران، همسران و خواهرانشان آیا با اصول ناهیان منکر منطبق می شوند و اگر با این موازین منطبق نمی شوند آنوقت مستحق چنین بهایی خواهند بود.»

اولین خبر اسیدپاشی در روز پنجشنبه ۲۴ مهرماه از سوی خبرگزاری ایسنا منتشر شد. پس از آن در خبرهای دیگر گفته شد که اسیدپاشی ها از هفته های قبل شروع شده است، تاکنون رسانه های رسمی تعداد زنانی که مورد اسیدپاشی در اصفهان قرار گرفته اند را ۴ نفر اعلام کرده اند در حالیکه اخبار غیر رسمی تعداد قربانیان را تا ۱۱ نفر عنوان کرده و حتی در خبرهای منتشر شده که یکی از قربانیان از شدت جراحت جان باخته است.

 وزیر کشور در روزهای پیش طی نامه ای از رییس قوه قضاییه تقاضا کرده است که طرح آمران به معروف و ناهی از منکر را بررسی کند. با این حال محمد دهقان، عضو هیات رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص این نامه روز۲۸ مهرماه گفت: «بررسی این طرح نمی تواند به دلیل نامه یک مدیر اجرایی متوقف شود. دولت می تواند در جلسه علنی موافقت و مخالفت خود با مواد و دلیل آن را اعلام کند.» بنابراین این طرح همچنان در مجلس در مرحله بررسی است.

محمد تقی رهبر، امام جمعه اصفهان، در یکی از سخنرانی های خود در مورد برخورد با بدحجابی گفته بود که امر به معروف و نهی از منکر باید از تذکر لسانی فراتر برود. با این حال او چهار روز پس ار رسانه ای شدن اخبار اسید پاشی بر روی زنان در اصفهان در تاریخ ۲۷ مهرماه با تکذیب حرف های قبلی خود گفت: «من نگفتم که تذکر فراتر از لسانی باشد.»

اگرچه در مطالب اولیه با شک و اکراه از ارتباط اسیدپاشی با بد حجابی گفته می شد اما روزنامه فرهیختگان روز دوشنبه ۲۷ مهرماه در گزارشی از وضعیت سهیلا جورکش، یکی از قربانیان اسیدپاشی نوشته است: «خانواده قربانیان اصفهانی مدعی شدند که اسیدپاش ها قبل از پاشیدن اسید گفته اند: «ما با بدحجابان مقابله می کنیم.»

با این حال غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه ارتباط اسید پاشی در برخورد با بدحجابی را رد کرده و گفته است: «برخلاف ادعای برخی سایت ها، هنوز این ادعا تایید نشده است.»

 عباسعلی منصوری آرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد عاملان اسیدپاشی گفت احتمالا کار «سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه» است. این عضو مجلس حتی گفت: «برخی سعی دارند این موضوع را به بحث حجاب و عفاف و اشاعه فریضه امر به معروف و نهی از منکر مرتبط بدانند که این دقیقآ شبیه اقداماتی است که داعش در عراق و سوریه به دنبال اجرای آن است و با انجام کارهای خلاف شرع در بروز چهره خشن از اسلام تلاش می‌کند.»

رادیو فردا در روز ۲۴ مهرماه به نقل از منبع مطلع نوشته بود که در هفته های اخیر، حداقل شش زن جوان قربانی اسیدپاشی در بیمارستان فیض اصفهان بستری شده اند. این مبنع گفته بود که همگی این شش قربانی «دختران جوان، زیبا و بدون چادر» بوده اند.

خبرگزاری ایسنا نیز در خبری در روز ۲۴ مهرماه نوشت که چهارشنبه شب موتورسواران ناشناس بر روی یک دختر جوان که سوار خودروی سمند بوده اسید پاشیدند. در واقع این اولین خبر از اسیدپاشی ها در اصفهان بود که از سوی یک خبرگزاری دولتی اعلام شد.

قائم مقام وزیر کشور، مرتضی میرباقری، پنج روز پس از علنی شدن اخبار اسیدپاشی مدعی شده که اسیدپاشی در اصفهان «زنجیره ای» نیست و گفته است که بر اساس گزارش استاندار اصفهان «به هیچ وجه نگرانی در سطح استان اصفهان نسبت به اسید پاشی وجود ندارد.» این در حالی است که روزنامه های صبح دوشنبه در گزارش های از مختل شدن امنیت شهروندان اصفهان نوشته اند.

روزنامه اعتماد در روز ۲۸ مهرماه نوشته است: «خبرهای ناگوار اسیدپاشی در اصفهان، امنیت مردم شهر را مختل کرده است. امنیتی که زنان و دختران این شهر، با کمتر ظاهر شدن در معابر عمومی و حبس کردن خود در خانه برای خود فراهم می کنند.»

این روزنامه در ادامه نوشته است:‌«آنهایی هم که بیرون می آیند، با ترس و اکراه شیشه ماشین را پایین می اورند و به سرعت برق و باد کارشان را در خیابان انجام می دهند تا دوباره خودشان را در شیشه های بالا کشیده خودروشان محصور کنند.»

پیش تر پلیس اصفهان اعلام کرده بود که اسید پاشی ها از سوی یک نفر انجام شده است در حالیکه در گزارش های از توضیح اتفاقات آمده بود که این اسید پاشی ها از سوی دو موتور سوار صورت گرفته است. بعدتر قائم مقام وزیر کشور اینطور عنوان کرد: تاکنون «سه تا چهار نفر» به عنوان متهم دستگیر شده اند. با این حال این مقام رسمی کشور هیچ توضیحی برای گفته خود نداده است که چگونه می شود تعداد دستگیر شدگان به طور واضح مشخص نباشد که سه نفر هستند یا چهار نفر. 

جرم اسیدپاشی در قانون مجازات اسلامی تعریف نشده است

فریده غیرت، وکیل دادگستری نیز با اشاره به اینکه در قانون مجازات اسلامی مجازاتی دقیق با جرم اسید پاشی تعریف نشده است به کمپین گفت: «در قانون مجازات اسلامی، به صراحت گفته نشده که برای اسید پاشی چه جرمی وجود دارد اما قانونگذار برای تعیین مجازات چنین جرمی از قوانین مشابه استفاده می کند که شامل پرداخت دیه برای عضو یا اعضای از دست رفته بدن است. اگر قربانی دیه را قبول نکند مجازات مجرم قصاص خواهد بود. یعنی در مقابل هر عضوی از بدن که قربانی از دست داده، مجرم عضو بدنش قطع می شود.»

 بهمن کشاورز، وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با روزنامه فرهیختگان با اشاره به مجازات افرادی که قبلا برای امر به معروف و نهی از منکر اسید پاشیده اند، گفت: «شاید مهم‌ترین پرونده مشابه بیش از ۱۰ سال پیش در کرمان اتفاق افتاد. گروهی در کرمان که به صورت زنجیره‌ای و باندی به تشخیص خودشان برخی افراد را در راستای بهبود وضعیت اخلاقی جامعه کشته بودند که حکم‌های قصاص و دیه صادر شد و پرونده پر افت و خیز و پیچیده‌ای بود.»

منبع

0 thoughts on “نسرین ستوده: اتفاق‌های ناگواراصفهان زنگ خطر است؛ طرح آمران معروف و ناهیان منکر متوقف شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *