فیلتر ممنوع!

یک قربانی اسیدپاشی فوت شد

شمار قربانیان اسیدپاشی در اصفهان به ۱۵ نفر رسید
10177936_796360680409947_5589664394404836994_n

اسیدپاشی به چند زن در اصفهان، این شهر را به جایی ناامن بدل کرده؛ وحشت و ترس موجب شده زنان این شهر جرات بیرون رفتن از خانه‌هایشان را نداشته باشند. طی روزهای اخیر چند مورد اسید پاشی در اصفهان صورت گرفته است. امروز نیز سه مورد اسید پاشی در این شهر رخ داده که یکی از آن‌ها منجر به مرگ شده است. هر چند هنوز دلایل این ماجرا مشخص نیست؛ اما می‌گویند دلیل اسیدپاشی‌ها در اصفهان، بدحجابی است.

پلیس نام چهار قربانی اسیدپاشی را اعلام کرده است اما خبرهای غیر رسمی حاکی از آن است که حدود ۱۵ زن در اصفهان مورد حملهٔ اسید پاشی قرار گرفته‌اند.

اسیدپاشی جان دختری را گرفت

امروز ۲۷ مهر ماه، حوالی ساعت ۱۱ صبح امروز در اصفهان به ۳ دختر در حوالی خیابان شیخ صدوق اصفهان اسید پاشی شد که منجر به مرگ یک نفر از آن‌ها شد. سایت زندگی سالم که این خبر را منتشر کرده؛ نوشته: «ساعت ۱۱ صبح امروز در اصفهان، یک موتور سوار دو ترکه به سمت ۳ دختر در خیابان شیخ صدوق اسید پاشید که یک نفر از آن‌ها به خاطر پاشیدن اسید در قفسه سینه در دم، جان باخت و دو نفر دیگر راهی بیمارستان شدند.»

یکی از شاهدان عینی این ماجرا گفته است: «زمانی که با پدرم به سمت خیابان مرداویج می‌رفتیم شاهد تجمع عظیمی از مردم بودیم که در لحظه اول فکر کردم تصادفی شده اما با نزدیک شدن به محل، ماموران نیروی انتظامی و اورژانس را دیدیم که اعلام کردند به سه دختر، اسیدپاشی شده است.»

وی با بیان اینکه در حین انتقال دختران به بیمارستان، مشاهده کردم که روی قفسه سینه یک نفر از آن‌ها اسید پاشیده شده که در دم جان باخته بود.

این شاهد عینی می‌گوید: «دو نفر دیگر هم بر روی صورت و دست آن‌ها اسید پاشیده شده بود که راهی بیمارستان شدند.»

وی با بیان اینکه پدرم با مشاهده این صحنه، دیگر اجازه رفتن به دانشگاه را به من نداد، می‌گوید: در حال حاضر به خاطر رعب و وحشتی که در خانواده‌ام ایجاد شده، نشستن در خانه را بهتر از رفتن برای کسب دانش می‌دانم.

سهیلا چشم انتظار کمک وزیر بهداشت

سهیلا جورکش از دیگر قربانیان اسید پاشی است که سه هفته پیش در منطقه پل بزرگ مهر اصفهان قربانی اسید پاشی شد. این دختر ۲۶ ساله بینایی یکی از چشم‌هایش را از دست داده و چشم دیگرش تنها ۳۰ درصد بینایی دارد.

ناصر جورکش، پدر سهیلا هم درباره آخرین وضعیت دختر ۲۶ ساله‌اش به ایسنا می‌گوید: «وزیر بهداشت ما چشم پزشک است، از ایشان و دستگاه‌های دولتی عاجزانه تقاضا دارم به داد دخترم برسند و اندک سوسوی چشمش را نگه دارند.»

مادر سهیلا جورکش در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسکانیوز ماجرای روز حادثه را تعریف می‌کند: «ببینید من کل مسیری را که دخترم طی کرده برای شما شرح می‌دهم تا شاید نیروی انتظامی دوربین‌های این محدوده را کنترل کنند و به ما کمک کنند. دختر من سهیلا جورکش حدود ساعت ۱۵: ۳۰ دقیقه بعد از ظهر از منزل خارج شد و با دوستانش قرار گذاشت که آن‌ها را سوار ماشینش بکند. در خیابان دروازه دولت اصفهان دو تن از دوستانش به اسم‌‌ رها و تیام را سوار ماشین می‌کند و به خیابان آمادگاه می‌رود و وارد هتل ونوس می‌شود تا از استخر آن استفاده کنند. ساعت ۱۷ از استخر بیرون می‌آیند و مستقیم به خیابان انقلاب می‌روند تا در بوستان سعدی غذا بخورند. از آنجا بر می‌گردند و دخترم سهیلا به خیابان بزرگمهر می‌رود تا یکی از دوستانش را در خیابان پیاده کند. یکی از آن‌ها را پیاده می‌کند و دوست دیگرش را نبش باغ گل‌ها پیاده می‌کند. وقتی دوستش را پیاده می‌کند سرعت ماشین را کم می‌کند و به من زنگ می‌زند. در حالی که شیشه پایین بوده. به من گفت من الان به چهارراه نظر می‌آیم تا تو و برادرم را از مطب دکتر سوار کنم و به سمت منزل برویم.‌‌ همان موقع که داشت با من صحبت می‌کرد یک مرتبه صدای جیغش پشت تلفن آمد. ۵ دقیقه طول کشید تا تلفن قطع شد. تلفن دخترم وقتی به دست ما رسید کاملا آب شده بود. ما با ماشین رفتیم و متوجه شدیم دخترم را با آمبولانس به بیمارستان سوختگی اصفهان منتقل کرده بودند. آنجا یک کوتاهی کرده بودند و در ابتدا پرستار‌ها بدن او را شسته بودند و بعد سراغ چشم‌هایش رفته بودند و همین باعث شد که دخترم چشم‌هایش را از دست بدهد. پرستاری که در آمبولانس بود اول باید چشم‌های سهیلا را شستشو می‌داد.»

همین نحوه مواجهه با قربانیان اسید پاشی یکی از بحث‌های داغ این روزهاست. در شبکه‌های اجتماعی بسیاری این مطلب را به اشتراک می‌گذارند که چگونه باید به داد قربانیان رسید. یکی پیشنهاد می‌دهد آب همراه خود داشته باشیم و دیگری می‌گوید لباس‌های قربانی را باید از بدنش جدا کرد.

یکی از کاربران نوشته: «همین الان یکی از دوستهای نزدیکم روی وایبر برام پیامی فرستاده مبنی بر اینکه چه کنیم تا کمتر در حمله اسید پاشی دچار آسیب شویم یا نشویم، یا کمتر شویم و… از جمله اینکه یک لایه کرم بزنیم به پوستمون، عینک آفتابی بزرگ بزنیم، جواب موتور سوار‌ها را ندهیم، شیشه اتومبیل و پایین ندهیم، جلوی غریبه‌ها که ادرس می‌پرسند، ترمز نکنیم و بعد از حمله هم از آب استفاده کنیم و… در پایان از همه خواسته این پیام را به اشتراک بگذارند.»

ایسنا درباره چگونگی مواجهه با این اتفاق این پیشنهادات را می‌دهد: «مواد شیمیایی ممکن است اسیدی یا قلیایی باشند. سوختگی با این مواد می‌تواند از نوع شدید‌ترین سوختگی‌ها باشد که تا عمق زیادی در بدن نفوذ می‌کند. پس از تماس با چنین موادی لباس‌های آلوده را درآورید و بلافاصله محل سوختگی را با آب زیاد حداقل به مدت ۲۰ دقیقه شستشو دهید. برای خنثی کردن ماده شیمیایی از ماده شیمیایی دیگری استفاده نکنید و محل آسیب‌دیده را صرفاً با آب زیاد شستشو دهید. در صورت آلوده شدن چشم با مواد شیمیایی، بهترین کار، شستشو با آب فراوان است. دقت کنید در هنگام شستشو، آب مصرف‌شده از جانب بیرونی چشم خارج شود تا چشم مقابل را آلوده نکند. در ادامه مصدوم را سریعاً به بیمارستان منتقل کنید.»

سردرگمی خانواده‌های قربانیان

همسر یکی دیگر از قربانیان که هفته گذشته در خیابان مهرداد اصفهان مورد اسیدپاشی قرار گرفت می‌گوید: «جراحی روی صورت سارا انجام شده و بافت مرده صورتش جمع شده است. پزشکان از ۱۲ درصد سوختگی می‌گویند، اما این ۱۲ درصد سوختگی نصف گردن و صورت ساراست که از بین رفته است.»

پدر یکی دیگر از قربانیان اسیدپاشی نیز با گلایه از سردرگمی پزشک‌ها برای درمان چشم‌های دخترش، می‌گوید: «ابتدا قرار بود در اصفهان چشم‌های دخترم بخیه بشود که بعد از مخالفت من، ما را به بیمارستان لبافی‌نژاد ارجاع دادند که در آنجا اعلام کردند اصلا نیاز به بخیه کردن نبوده و اگر این کار انجام می‌شد دخترم بینایی خود را از دست می‌داد. در حال حاضر هم بیمارستان چشم پزشکی، بیماران سوختگی را بستری نمی‌کند و بیمارستان سوختگی هم که دخترم را بستری کرده است اعلام می‌کند در قبال چشم‌ها مسئولیتی نداریم و این کار را بلد نیستیم. با توجه به اینکه چشم‌ها باید هر پنج ساعت یک بار با آب شست‌وشو شود و در آن قطره ریخته شود این کار برعهده خودمان افتاده است و این شست‌وشو را انجام می‌دهیم.»

این پدر در پاسخ به این سوال که شایعاتی درخصوص بدحجاب بودن چهار قربانی پرونده اسیدپاشی در استان اصفهان وجود دارد، می‌گوید: «دخترم حجاب غیرمتعارف نداشته و معمولی و به مانند بقیه بوده تا حدی که پیش از این در جامعه حضور داشت، دانشگاه و جاهای مختلف می‌رفت و مشکلی به وجود نیامده بود. در پیگیری پرونده با یکی دیگر از خانواده‌های قربانیان آشنا شدیم که براساس گفته‌های آن‌ها مراحل پرونده آن‌ها دقیقا شبیه پرونده و اتفاقات مربوط به دختر من بود.»

روز گذشته حسین اشتری جانشین فرمانده پلیس در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا قربانیان به دلیل شکل پوشش خود مورد حمله قرار گرفته‌اند، می‌گوید: «افرادی که مورد هدف قرار گرفتند از قشر خاصی نبودند و این موضوع در دست بررسی است.»

چرا عوامل اسید پاشی دستگیر نمی‌شوند؟

هفته هاست که ماجرای اسید پاشی در اصفهان اتفاق افتاده است؛ اما پلیس هنوز نتوانسته عاملان این ماجرا را دستگیر کند. روز گذشته ۲۶ مهرماه سرهنگ ستار خسروی، رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان گفته بود که سرنخ‌های خوبی در این پرونده کشف شده است. او ارتباط مجرم یا مجرمان را به گروههای خاص را رد کرد و تایید کرد که این حملات توسط یک شخص انجام شده است و اطلاع رسانی بیشتر را موکول به تکمیل شدن پرونده کرد.

با این وجود این سوال را بسیاری در شبکه‌های اجتماعی مطرح کرده‌اند که چرا عوامل اتفاقات اخیر اسید پاشی هنوز دستگیر نشده‌اند؟ یکی از کاربران می‌نویسد: «چگونه است که عوامل سازنده کلیپ هپی کمتر از پنج ساعت شناسایی و دستگیر می‌شوند و سازندگان جوک‌ها برای امام در وایبر در مدت زمان بسیار کوتاه شناسایی می‌شوند اما پلیس چرا نتوانسته عاملان اسید پاشی را شناسایی کند؟»

به گفته شاهدان عینی تمامی اتفاقات اسید پاشی در خیابان‌های پرتردد رخ داده و این خیابان‌ها مجهز به دوربین‌های پلیس راهنمایی و رانندگی هستند.

واکنش‌های مقامات به پرونده اسیدپاشی

محمد تقی رهبر، امام جمعه اصفهان این اقدامرا محکوم کرده و به ایسنا می‌گوید: «من نگفتم تذکر فرا‌تر از لسانی باشد. این کار‌ها در قانون و شرع هیچ مجوزی ندارد.»

امام جمعه اصفهان همچنین گفته که اگر یک زن «حتی با بد‌ترین وضع» به خیابان بیاید مجازاتش چنین چیزی نیست. به گفته او، موضوع بدحجابی باید به صورت قانونی و توسط دستگاه قاضی و نیروهای انتظامی پیگیری شود.

محمد علی اسفنانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ایران نیز با تاکید بر اینکه امنیت اصفهان در گرو مجازات متخلفان اسیدپاشی است، گفت که قوه قضائیه و نیروی انتظامی باید هر چه سریع‌تر و با صراحت تمام با متخلفان اسیدپاشی برخورد و آن‌ها را به سزای عملشان برسانند.

یکی از دیگر مقاماتی که در این خصوص موضع گیری کرده‌اند، محمدرضا خباز، معاون تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهوری ایران است. آقای خباز می‌گوید: «ما بدحجابی را تایید نمی‌کنیم اما این طور رفتار بازدارنده هم باعث می‌شود که فرد از حیض انتفاع ساقط شود.»

عباسعلی منصور آرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم گفت که اسیدپاشی در اصفهان در دراز مدت اقتصاد اصفهان را با چالش بزرگی روبرو می‌کند. او گفت که «مجرمان اسیدپاشی از طریق سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه یاری» می‌شوند.

خبرگزاری آنا گزارش داده که یک منبع آگاه در دادگستری اصفهان گفته که شورای تامین استان برای رسیدگی به این پرونده تشکیل جلسه داده است و حسن رحیمی دادستان اصفهان مسئول پرونده است. همچنین گفته شده که پرونده اسید پاشی زنجیره‌ای از سوی وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و همچنین نیروی انتظامی رسیدگی شود و مقرر شده در ستادی متشکل از نمایندگان این نهاد‌ها به این پرونده رسیدگی شود.

همچنین خبرنگار اقتصاد نیوز نیز به سراغ نمایندگان مجلس رفته که بیشتر این نمایندگان از وجود حادثه اسیدپاشی در اصفهان بی‌اطلاعند.

یکی از مسئولان بیمارستان امام موسی کاظم اصفهان گفته که مقامات خواستار عدم اطلاع رسانی در خصوص پرونده اسیدپاشی در اصفهان شده‌اند.

روزهای سخت برای اصفهانی‌ها

این روز‌ها برای ساکنان اصفهان و دختران قربانی اسیدپاشی روزهای سختی است. مریم دانشجوی ساکن اصفهان است. او می‌گوید تا زمانی که عاملان را دستگیر نکنند احساس امنیت نمی‌کند. او و دوستانش امروز به خاطر ترس به دانشگاه نرفتند: «کاش زود‌تر عاملان اسیدپاشی را دستگیر کنند. وگرنه امنیت روحی و روانی کافی برای بیرون رفتن ندارم.»

ساکن دیگری نیز به ایسنا گفته: «به عنوان یک زن اصفهانی با صدای عبور هر موتور سواری اعصابم به هم می‌ریزد و بعد از این‌که موتور از کنارم عبور کرد تصویر قربانیان اسید پاشی در ذهنم تداعی می‌شود. هرچند قبل از این باتوجه به تجربه دزدیده شدن کیفم؛ از صدای موتور هراس داشتم. این یعنی عدم امنیت در جامعه.»

هانیه هم می‌گوید: «پیش از این یک پیامک از شماره نا‌شناسی در یافت کردم که در آن هشدار داده بود اگر حجابتان را رعایت نکنید به شما اسید پاشی می‌شود. اگر اسید پاشی‌ها مربوط به مسئله حجاب است چرا مقامات بالا‌تر دراین خصوص اظهارنظر نمی‌کنند؟ آیا هر شخصی متولی امر حجاب است؟»

آمنه می‌گوید: «دیشب تا صبح خواب دیدم به من اسید پاشی شده است. خرید و فروش اسید باید ممنوع شود.»

نا‌شناس دیگری می‌گوید: «صبح تا الان صد بار خواستم به شوهرم بگویم، نمی‌خواهم اصفهان زندگی کنم؛ چون فقط رانندگی که نیست، بالاخره باید ماشین را پارک کنیم و پیاده بشویم، حالا از کجا معلوم به پیاده‌ها هم اسید نپاشند؟» و اینگونه این روزهای ساکنان اصفهان می‌گذرد.

گزارش از فریده غائب در کانون زنان ایرانی

0 thoughts on “یک قربانی اسیدپاشی فوت شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *