فیلتر ممنوع!

اقتصاد ایران در دست نهادهایی است که مالیات نمی دهند

درقانون بودجه امسال پیش بینی شده که دولت حدود ۵۶ هزارمیلیارد تومان درآمد مالیاتی داشته باشد. حالا اگر چه دولت تا حدود زیادی تورمالیاتی خود را گسترش داده و سعی کرده است آن ذهنیت فراگیر را کم رنگ کند ولی هنوز بخش زیادی از معاملات زیرزمینی و بدون نظارت دولت صورت می گیرد .

n00233275-b

به گزارش افکارنیوز، از یک‌سو نهادهایی وجود دارند که مالیات نمی پردازند ازسوی دیگر بدهکاران کلان بانکی قسمت عمده ای از منابع دولت و بانک مرکزی را دراختیار دارند. دراین بین نیز زور دولت بر مردم و اصنافی چربیده است که امکان فرارمالیاتی آنها بسیارکم است.

دکتر حسین راغفر، صاحب نظر مسائل اقتصادی می گوید:«اصلاح نظام مالیاتی یکی از اقدامات اساسی برای اصلاح نظام اقتصادی یک کشوراست. نکته مهم این است که درشرایط کنونی نظام مالیاتی ایران کج کاری هایی دارد وحل آن مستلزم زمانی طولانی است.»

وی درادامه می افزاید:«عوامل متعدد دیگری وجود دارد که دولت باید مالیات بگیرد اما درآن بخش‌ها حضوری ندارد. بخش قابل توجهی از اقتصادکشور که شاید بالغ بر۵۰درصد اقتصاد ایران باشد در دست نهادهایی است که از پرداخت مالیات بدون هیچ دلیلی معاف هستند. معافیت این نهادها از پرداخت مالیات بر اقتصاد، فرهنگ و جامعه و امنیت تاثیر دارد که هزینه آن را جامعه به اشکال دیگری باید بپردازد. رشد جرم و جرایم، ناامنی‌ها و کاهش سرمایه‌گذاری بخش هایی از جمله این مشکلات هستند و نظام مالیاتی نیز توان تامین نیازهای هزینه‌های جاری دولت را ندارد. وقتی مالیات کافی پرداخت نشود، آموزش و پرورش ضعیفی خواهیم داشت، خدمات مربوط به سلامت مردم به خوبی و به نحو کافی ارائه نمی شود و حمل و نقل و زیرساخت های آن آسیب می بیند. »

این صاحب نظرمسائل اقتصادی می گوید:«نزدیک به ۵۰درصد اقتصاد کشورمالیات نمی‌پردازند و به حکم قانون از پرداخت مالیات معاف هستند. این مورد نیازمند اصلاح قانونی‌است و دولت باید دراین زمینه اقدام کند.»

راغفرمعتقد است:«نکته دیگر به انواع مالیات‌ها باز می‌گردد. گروه‌های مختلفی از صاحبان درآمد در کشور مالیات پرداخت نمی کنند. فرارمالیاتی داریم. افرادی هستند که باید مالیات بپردازند چون صاحب درآمدهای بالا هستند مالیات نمی پردازند.»

وی درتشریح انواع مالیات‌ها می‌افزاید:«بخشی از مالیات‌ها نیز در دنیا هستند مثل مالیات برای حفظ محیط زیست یا مالیات‌های دیگر. یک نوع مالیاتی که می تواند درآمد زیادی را ایجاد کند، مالیات از صاحبان ثروت است. یکی از انواع مالیات‌ها که می‌تواند درشرایط کنونی درآمدزاست، مالیات بر دارایی‌های سرمایه و افزایش سرمایه است. مانند مسکن. به طورمثال فردی دارایی را می‌خرد اگر درزمان فروش ارزش آن دارایی افزایش یافته باشد، بایستی بخشی از مابه‌التفاوت به صورت مالیات پرداخت‌شود. درکشوری که این همه ساخت‌وساز و سودهای افسانه ای برای بسازبفروش ها فراهم شده است یک ریال مالیات بابت این مساله یعنی افزایش دارایی‌های خود نمی دهند و این مالیات در نظام مالیاتی ما غایب است که منابع قابل توجهی هم هست.»

وی اضافه می‌کند:«یکی دیگراز انواع مالیات، وضع مالیات برکالاهای مصرفی لوکس است. مثل خودرو یا مسکن لوکس. خود این‌ها باید به‌طور ویژه مالیات بپردازند. موارد متعددی برای دریافت منابع مالیاتی وجود دارد ولی دولت‌ها ترجیح می‌دهند که به درآمدهای نفتی وابسته باشند وبنابراین خیلی تلاش برای کسب درآمدهای مالیاتی از منابع مختلفی که امکان‌پذیر هست انجام نشده است و درشرایط کنونی این از مواردی است که می تواند منابع دولت را تا حد زیادی بهبود ببخشد.»

منبع

0 thoughts on “اقتصاد ایران در دست نهادهایی است که مالیات نمی دهند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *